Leadgeneratie: wat heb je eraan?

0
85

Stel, je heb een eigen bedrijf en wil bijvoorbeeld een mooi nieuw product op de markt brengen. Een essentieel onderdeel van het goed laten lopen van je zaken is het aantrekken van klanten. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar gelukkig zijn er allerlei opties om klanten aan te trekken en een daarvan is leadgeneratie. Maar wat is dat eigenlijk? En wat zijn de verschillende stappen in het proces? Deze blog vertelt je er alles over.

De basis van leadgeneratie

In de basis is leads genereren het binnenhalen van klanten. Leads zijn mensen die al wel interesse hebben getoond in je bedrijf of product, maar nog niets hebben gekocht, of, met andere woorden: je potentiële doelgroep. Vandaag de dag is het een kwestie van gegevens van je potentiële klanten verzamelen waarop jij je marketingstrategie af kunt stemmen. Dit noem je ook wel het opstellen van een buyer persona, eigenlijk een voorbeeldprofiel van jouw ideale klant. Dit profiel gebruik je om allerlei zaken op af te stemmen. Als je bijvoorbeeld een oudere doelgroep aan wilt spreken, zal een advertentie op nieuwere platforms zoals TikTok niet werken. Het idee is dat mensen door je content je website gaan bezoeken.

Van websitebezoeker naar buyer persona

Natuurlijk ben je er nog niet als je veel websitebezoekers hebt. Als iemand je website bezoekt zijn ze niet meteen op de pagina waar je ze wilt hebben. Stel dat je een e-book wilt verkopen, dan zullen de bezoekers waarschijnlijk via een blogpost of iets dergelijks op je website terecht komen. Dan is het zaak om een “Call to Action” op die pagina te hebben. Dit kan een button zijn of een tekstlink, maar het idee is dat dit de bezoeker brengt naar de landingspagina. Op die landingspagina wordt de content, in dit geval het e-book, kort beschreven en een formulier. De bedoeling in leadgeneratie is dat de potentiële klant dit invult zodat jij meer gegevens hebt om je buyer persona op af te stemmen. Degene die het formulier heeft ingevuld bedank je daarna, bijvoorbeeld met een download van je e-book. Op dat moment heb je dus de gegevens van je lead, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat diegene ook echt contact met jouw organisatie wil.

En daarna?

Om te weten of de lead ook echt een klant kan worden is het nodig om de lead te valideren. Bij deze stap van leadgeneratie kijk je of de lead past bij je organisatie en zorg er daarna voor dat diegene wordt geholpen in het aankoopproces. Hierbij is het eigenlijk het belangrijkst dat iemand vertrouwd raakt met jouw organisatie. Je kunt de klant dus helpen bij het aankoopproces door je content nog meer af te stemmen. Dit kan door lead nurturing, waarbij je leads kunt genereren door hen te voorzien van de juiste informatie op het juiste moment. Belangrijk om te weten is dat je dit hele proces niet alleen door hoeft te lopen: er zijn bedrijven die leadgeneratie voor jou doen.