Hoe kun je met SEA en SEO je online vindbaarheid verbeteren?

0
657

Eigenlijk kun je als online ondernemer niet meer zonder SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (zoekmachine adverteren). De eerste betreft methodes om zonder daarvoor te betalen hoog in de organische zoekresultaten te staan, en de tweede betreft advertenties waarmee je bovenaan komt te staan. Beiden hebben zo hun voordelen, die je in kunt zetten om meer relevante bezoekers te trekken. In dit blog bespreken we ze, zodat je precies weet hoe je ze inzet.

Zoekmachine optimalisatie

Als je meer bezoekers wilt trekken is het belangrijk om je site zo in te richten dat hij interessant is voor Google. Je dient allereerst je teksten te optimaliseren, en daar precies de juiste zoektermen (anchors) in te verwerken. Welke dat zijn kun je bepalen aan de hand van een zoekwoordenonderzoek. Zo’n onderzoek laat je precies zien hoe vaak er op bepaalde termen wordt gezocht, en hoe groot de concurrentie is. Het heeft immers weinig zin om een zoekterm te gebruiken waar vaak op wordt gezocht, terwijl tegelijkertijd al je grootste concurrenten inzetten op hetzelfde zoekwoord.

Voor een optimale zoekmachine optimalisatie vul je ook alle metatitels en -omschrijvingen in, geef je afbeeldingen een relevante naam, en zorg je ervoor dat je website logisch is ingericht, en bovendien snel laadt. Google houdt ervan als websites gebruiksvriendelijk zijn, en toont deze hoger in de zoekresultaten.

Snellere groei met SEA

Veel ondernemers storten zich bij het maken van hun website vol op SEO maar vinden het te riskant om geld te investeren in Google Ads (SEA). Dat is ontzettend zonde, want als je je geld slim investeert dan levert SEA je juist heel veel op. Door te adverteren in Google kun je namelijk veel sneller groeien, waardoor je meer aanvragen/verkopen krijgt. Het is een vorm van online marketing die zichzelf terugbetaalt, simpelweg doordat je meer klanten krijgt. Met SEO duurt dat allemaal wat langer. Het is als je met Google Ads (SEA) aan de slag wilt wel heel belangrijk dat je het instellen van de advertenties aan een expert overlaat. Het is namelijk moeilijker dan je denkt om precies het juiste publiek aan te spreken, en alleen een ervaren online marketeer kan zo’n campagne succesvol maken.

Linkbuilding uitbesteden

Er is naast SEO en SEA nog een derde tool waarmee je heel snel kunt groeien, namelijk linkbuilding. Over het algemeen geldt dat websites met meer backlinks hoger staan in de zoekresultaten van Google. Logisch natuurlijk, want hoe meer websites naar de jouwe linken, hoe relevanter en belangrijker Google denkt dat jouw content is. Het is lastig om zelf (zonder ervoor te betalen) meer relevante links naar je website te krijgen. Daarom bieden veel online marketeers linkbuilding pakketten aan. Deze pakketten zijn verkrijgbaar in verschillende prijsklassen, zodat je zelf bepaalt hoeveel je uitgeeft. Hoe meer links je per maand wilt laten plaatsen, hoe duurder, maar hoe goedkoper het doorgaans per link wordt. Aan de hand van deze linkbuilding pakketten kies je dus hoe snel je wilt groeien, en hoe snel je deze investering terug wilt verdienen.