Hoe schrijf je een sterk ondernemersplan?

0
367

Ben je van plan binnenkort je eigen bedrijf te starten? Dan is het slim om een ondernemingsplan te schrijven. In dit plan neem je alle zaken op die belangrijk kunnen zijn, en dit deel je op in drie verschillende onderdelen, namelijk:

  • 1. Jij en je onderneming

  • 2. Je marketing

  • 3. Het financiële plaatje

Deze drie onderdelen samen vormen je ondernemingsplan. Elk van deze onderdelen bestaat uit een aantal vragen die je jezelf dient te stellen. De antwoorden daarop leveren waardevolle informatie op over jouw (toekomstige) bedrijf en zijn de moeite waard om goed over na te denken. Een goed begin is immers het halve werk, dus ga er eens goed voor zitten.

Waar staan jij en je onderneming voor?

In het eerste deel van je ondernemingsplan schrijf je op waar jij voor staat. Wat zijn je normen, waarden en talenten? Wat heb je te bieden? Hoe ziet jouw product of dienst er uit? Ook is het heel erg belangrijk om even stil te staan bij de reden dat je wilt gaan ondernemen en welke vaardigheden je (nog) niet hebt, oftewel de dingen die je nog moet leren. Schrijf vervolgens op welke zaken (of misschien zelfs vaardigheden) je nog nodig hebt om je bedrijf succesvol te maken. Dit kunnen verzekeringen, vergunningen of andere verplichtingen zijn, maar ook de kennis om zelf bijv. de administratie bij te houden. Wil je dat niet zelf doen? Hoe ga je dat dan aanpakken? Zo kun je zelf waarschijnlijk aan nog meer relevante zaken denken. 

Hoe ga je je product of dienst aan de man brengen?

Dan volgt het tweede deel van je ondernemingsplan, namelijk het onderdeel: marketing. Super belangrijk, want zonder marketing kom je natuurlijk nergens. Denk er dus goed over na hoe je dat gaat aanpakken. Ga je social media gebruiken? Is het nodig om in kranten te adverteren? Kun je misschien op een beurs gaan staan om je product bekendheid te geven? En als je daar zelf geen verstand van hebt, aan wie of welk bedrijf ga je je online marketing uitbesteden? Dit onderdeel wordt door veel mensen heel erg onderschat. Ze denken dat ze met een product dat er leuk uitziet vanzelf klanten vinden, maar dit is echt niet zo makkelijk als het lijkt. Doe er dus gedegen onderzoek in en maak een sterk marketingplan!

Het financiële plaatje

Als laatste (maar niet onbelangrijke) punt is er natuurlijk het financiële plaatje. Schrijf op welke middelen je nodig hebt en wat deze gaan kosten (vergeet de kosten van de marketing niet!). Heb je deze middelen al? Moet je misschien iets lenen? Ga je een pensioenverzekering afsluiten? Etc. Probeer ook een gedegen inschatting te maken van hoeveel je gaat omzetten. Op die manier heb je gelijk een streefdoel. Succes met je onderneming!