Altijd de juiste prijs en een tevreden klant

0
1003

Een prijs opstellen voor een complex product kan lastig zijn, en aardig wat tijd kosten. En tijd, die heb je eigenlijk niet wanneer je iets wilt verkopen; je wilt zodra een klant interesse toont direct zaken kunnen doen. Bovendien wil je 100% zeker weten dat de prijs klopt, maar ook dat er later niets aan de gekozen configuratie veranderd hoeft te worden. Een foutje is snel gemaakt, denk aan onderdelen die toch niet blijken te matchen, maar lastig te herstellen. Zeker wanneer dat een hogere prijs voor de klant zou betekenen! Goede software kan helpen om snel een kloppende prijs te kunnen berekenen, de klant een goed voorstel te kunnen doen en deze ook nog eens meer inzicht te geven in hoe het product eruit komt te zien.

Wat gaat dat kosten?

Wanneer een klant een complexe aankoop gaat doen, wil deze in eerste instantie eigenlijk maar één ding van een verkoper weten: wat gaat het kosten? Zeker wanneer offertes bij verschillende partijen worden opgevraagd, is de prijs een heel belangrijke factor. Men wil deze graag snel hebben, en er zeker van kunnen zijn dat deze klopt. Een aanvraag die binnenkomt bij een verkopende partij zou zo snel mogelijk verwerkt moeten worden, en de offerte zou geen mitsen en maren mogen bevatten.

Om dit goed te doen, is ten eerste de juiste info vanuit de klant nodig. Wat heeft deze precies nodig? De kans is groot dat je om dit te achterhalen meer input nodig hebt, en de wensen van de klant moet combineren met de mogelijkheden van jouw product. Wanneer dit duidelijk is, er een product is samengesteld en de kosten van ieder onderdeel in kaart zijn gebracht, zou er snel een offerte uit moeten rollen. Het CPQ principe, configure, price, quote, is hier van toepassing.

Wat koop ik nu eigenlijk?

Hoe onderscheid je jouw bedrijf van al die andere bedrijven die ook een offerte maken voor 1 klant? Door gebruik te maken van een 3D configurator, kan vaak al tijdens het proces waarbij het product wordt samengesteld en een offerte wordt gemaakt, een beeld worden gecreëerd van het eindproduct. Zo wordt het product meer dan een lijst met onderdelen met bijbehorende prijzen, het komt tot leven en wordt zichtbaar. Precies wat je wilt tijdens een verkoopproces, want iets verkopen dat je niet kunt laten zien, zo weet iedere verkoper, dat is knap lastig!