7 tips voor Black Friday als ondernemer

0
583
7 tips voor black friday voor ondernemers

Ook al vind je Black Friday misschien niet zo belangrijk, toch is het essentieel om er als ondernemer goed op in te spelen. Black Friday is namelijk niet zomaar een vrijdag maar een dag of soms wel een week waarin je extra omzet kunt draaien. Het belangrijkste is natuurlijk dat mensen weten van de deals die je te bieden hebt. Hoe bereid je je als ondernemer voor op deze dag? Na het lezen van de volgende 7 tips ben je met je onderneming goed voorbereid op Black Friday.

Mooie ontwerpen en pakkende campagneteksten

Het oog wil ook wat en dat is zeker het geval wanneer je graphics en verkoopbanners ontwerpt voor de verkoop van je producten. Dit is de manier om aandacht te trekken van de scrollende smartphonegebruiker. Gebruik een ontwerpapp waarbij je al je templates in de stijl van je onderneming kunt maken. Hierdoor creëer je een consistente feed en hebben mensen meteen door dat deze niet te missen Black Friday actie bij jouw onderneming hoort. Tip 1 is dus om mooie ontwerpen te maken maar daar horen als vanzelfsprekend ook pakkende campagneteksten bij. Dit is dan ook tip 2. De eerste zin moet echt een aandachtstrekker zijn zodat mensen nieuwsgierig worden. Het is wel belangrijk om de sfeer van je eigen merk in gedachten te houden. Anders matcht dit niet met je onderneming en werkt het verwarrend.

Marketing voorbereiden en Google Analytics tracken

Een ijzersterke mailfunnel maken is één van de beste marketingstrategieën om van Black Friday te profiteren. Tip 3 is dus om je hier in te verdiepen. Door e-mail marketing houd je je klanten op de hoogte van de beste deals en verleid je klanten om naar de shop te gaan. Dit kun je doen door leuke kortingscodes weg te geven. Ook kun je klanten een VIP-status geven door ze eerder toegang te geven tot de sale dan reguliere klanten. Hierdoor heb je kans dat ze een trouwe klant van je blijven, ook ná Black Friday.

De vierde tip is om een analytics-tracker in te stellen. Op die manier kun je het succes van de Black Friday campagne van dit jaar meten. Zo kun je met Google Analytics bijvoorbeeld inzien hoe het webverkeer op je site invloed heeft op de verkopen die mensen doen. Met een analysetracker heb je dus echt cijfermatig inzicht in de impact die jouw strategie heeft gehad. Hierdoor kun je kijken wat er wel of niet werkt en de campagne volgend jaar optimaliseren.

Wees voorbereid en plan je socials in!

Tip nummer 5 is om voorbereid te zijn op onverwachte gebeurtenissen. Je probeert natuurlijk om allerlei dingen zo goed mogelijk te voorzien maar het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er een product is uitverkocht. En wat ga je doen als je website niet meer werkt? Het is goed om hier van te voren alvast even over na te denken wat je dan kunt doen. Zo heb je alvast een noodplan klaar liggen. Zodra het 27 november is moet je er vanuit gaan dat je het druk hebt en geen tijd hebt voor je socials. Plan die daarom ruim van te voren in. Door automatisch posts in te plannen heb je er in een drukke tijd geen omkijken meer naar. Je wilt online natuurlijk zo veel mogelijk zichtbaar blijven met je onderneming. Ten slotte, de laatste tip om als ondernemer een succes te maken van Black Friday is om aan je vrienden te vragen of ze je posts willen delen. Zo heb je gratis promotie en zorg je ervoor dat je posts hoger in het algoritme komen te staan.