Hoe duurzaam is jouw bedrijf ?

0
335
Hoe duurzaam is jouw bedrijf

Minder impact hebben op het milieu met jouw bedrijf. Duurzame bedrijven hebben de toekomst. Zomaar een paar kreten die je de laatste tijd veel hoort en voor bij ziet komen. Het is niet alleen maar een mogelijkheid om te verduurzamen want het is ook hard nodig. Alleen duurzaamheid wordt vaak als een wollig begrip gezien en men weet vaak niet waar te beginnen met duurzaamheid. Het is namelijk een begrip die uit verschillende facetten bestaat. Je kunt dus niet in een handomdraai duurzaam worden met jouw bedrijf. Bestond er maar zo’n toverstokje!

Om het toch wat behapbaar te maken lees je in deze blog hoe je jouw bedrijf kunt verduurzamen door middel van concrete tips. Zo kun je bepalen hoe duurzaam jouw bedrijf op dit moment al is en wat je kunt doen om net dat stapje extra te zetten.

Jouw bedrijf verduurzamen met concrete tips

Het feit dat je deze blog leest, laat al zien dat je gemotiveerd bent om iets met duurzaamheid te doen. Je bent dus al goed bezig! Misschien heb je je al helemaal verdiept in duurzaamheid of ben je nieuw op dit gebied. Wat voor soort bedrijf je ook hebt het zal zeker lonen om te kijken of je jouw duurzamer bedrijf kan maken. De eerste tip is om jouw werknemers aan te moedigen om op een duurzamere manier te reizen. Laat ze kiezen voor het reizen met de trein in plaats van het vliegtuig. De CO2 voetafdruk wordt namelijk verlaagd wanneer je gaat voor een groenere vervoersoptie.

Als tweede tip zou je er voor kunnen kiezen om vaker te kiezen voor videoconferenties. Door corona zijn we hier toch al helemaal in thuis dus iedereen kan hier zonder problemen zo mee aan de slag. Jouw werknemers hoeven minder te reizen en hebben zo minder CO2 uitstoot. De derde tip heeft ook betrekking op het verminderen van CO2. Je kunt als bedrijf er voor kiezen om te investeren in projecten die als doel hebben om de CO2 concentratie in de lucht omlaag te brengen.

Verduurzaam jouw bedrijf door te kijken naar jouw beleid

Naast duurzaamheid in termen van minder CO2-uitstoot kun je ook kijken naar andere pijlers die onder duurzaamheid vallen, namelijk: doel, mensen, praktijken, prestaties en transparantie. Bij het doel van jouw bedrijf is het belangrijk om te kijken hoe je het onderwerp milieu kunt integreren. Denk er bijvoorbeeld aan om CO2-neutraal te gaan en verantwoord dit soort duurzame keuzes in je beleid. Andere onderwerpen die je zou kunnen verweven in het doel van jouw bedrijf is het verminderen van vervuiling, denk aan de plastic soep in de oceanen. Ook zou je kunnen denken aan het verminderen van overconsumptie.

Bij de tweede pijler mensen is een concreet voorbeeld om aan mensen in dienst te nemen die achter jouw duurzame beleid staan. Veel mensen vinden het tegenwoordig belangrijk om niet alleen te gaan voor carrièredoelen maar ook bij te dragen aan een hoger doel, namelijk het milieu. Doordat iedereen dezelfde waardes heeft met betrekking tot het milieu lukt het sneller om jouw duurzaamheidsdoelen te halen. Verder zijn de pijlers praktijk en prestatie al met elkaar verbonden. Hiermee laat je zien hoe je met duurzaamheid bezig bent. Dat kan zich bijvoorbeeld vertalen in de toepassing van bovengenoemde tips. Als laatste gaat het erom dat je transparant bent over de keuzes die je maakt op het gebied van duurzaamheid. Het is namelijk van belang om de keuzes goed te kunnen verantwoorden en te beargumenteren.