Wat kun je doen om je personeelstekort op te lossen?

0
28

Het eerste antwoord is natuurlijk érg logisch: meer mensen aannemen. Maar in een maatschappij waar meer banen open staan dan er mensen beschikbaar zijn kan dat nog wel eens een uitdaging zijn. Zeker voor tijdelijke vacatures, bijvoorbeeld voor het zomerseizoen is het momenteel moeilijk om voldoende mensen te vinden. En dan zit je dus met een vol terras en niemand om de mensen te voorzien van hapjes en drankjes… Een bestelzuil horeca kan dan een manier zijn om toch je publiek te kunnen bedienen. Zo’n bestelzuil is geen nieuwe uitvinding, je ziet deze al in verschillende fastfoodrestaurants en ze hebben hun effectiviteit al wel bewezen.

Hoe werkt een bestelzuil op jouw terras?

Je kunt een bestelzuil laten plaatsen waar je publiek direct de bestellingen op kan doorgeven. Ook het betalen gebeurt dan via deze betaalzuil. De bestelling wordt doorgestuurd naar de bar en de keuken en jouw mensen kunnen de bestelling dan verzamelen en uitserveren. Er hoeft dan niemand te komen om de bestelling op te nemen en ook hoeft er niemand over het terras te lopen om te zorgen dat iedereen een bestelling kan plaatsen. Zo spaar je al snel een paar mensen uit.

Is dat wel klantvriendelijk?

Natuurlijk is het zitten op een terras een sociale aangelegenheid. Even een praatje met iemand van de bediening is altijd wel gezellig. Maar dat hoeven je klanten niet te missen. Er komt immers nog steeds iemand de bestelling brengen. De klantvriendelijkheid komt (dus) niet in het geding. Je merkt zelfs dat mensen gemakkelijker nog een keer naar de bestelzuil lopen om nog een bestelling te plaatsen en dus meer geld uitgeven op jouw terras. Ze hoeven nu immers niet te wachten tot er weer iemand langs komt lopen om een extra bestelling op te nemen.

Ook speciale orders zijn mogelijk

Sommige mensen hebben last van allergieën of voedselintoleranties. Door de bestelzuil zo in te richten dat er ruimte is voor extra informatie waarin jouw klanten ingrediënten kunnen toevoegen of juist verwijderen kun je deze klanten nog beter van dienst zijn. In de fastfoodrestaurants die al gebruikmaken van bestelzuilen kunnen mensen van alles toevoegen dan wel verwijderen. Tot en met de ijsklontjes in hun drankjes aan toe.

Dat is wellicht ook iets voor jouw bedrijf. Al kan het wel handiger zijn om in geval van speciale wensen/eisen toch een van je medewerkers te sturen. Je klanten zullen daar toch nog wat meer vertrouwen in hebben als het gaat om hun eigen veiligheid.