Online shoppen, hoe los je conflicten op?

0
261
Online shoppen hoe los je conflicten op

Nu de meeste winkels dicht zijn, shoppen we ongekend vaak online. Maar soms raak je verwikkeld in een probleem met de webwinkel. Of voldoet de online aankoop niet aan je verwachtingen. Wat zijn je rechten als koper? En wanneer schakel je rechtshulp in? We vertellen je hoe je je geld weer terug kan krijgen.

Juridisch advies zonder verzekering

Ingewikkelde kwestie? Een jurist kan je meteen vertellen wat wijsheid is, maar niet iedereen heeft een rechtsbijstandsverzekering. In dat geval biedt Rechtshulp on demand uitkomst. Voor een vast bedrag krijg je juridische hulp: je hebt geen verzekering nodig, krijgt meteen een eigen jurist aan de lijn, en ontvangt binnen 24 uur deskundig advies op maat. Na het (gratis) persoonlijke intakegesprek adviseert de jurist je over de juiste stappen om het conflict met de webwinkel of online verkoper op te lossen.

Goed om te weten: naast conflicten rondom aankopen, kan Rechtshulp on demand je ook uit de brand helpen met problemen rondom werk, inkomen, wonen en zzp-gerelateerde kwesties.

retour sturen pakket

Retourneren: dit zijn je rechten

Probeer bij een conflict eerst zelf contact op te nemen met de webverkoper en samen een oplossing te vinden. Voor de meeste online aankopen geldt: vanaf de dag van ontvangst heb je 14 dagen bedenktijd. Dit is wettelijk vastgelegd. Binnen deze tijd mag je het product retourneren zonder een reden op te geven.

Als de webwinkel geen retourinstructies geeft

Gebruik het modelformulier herroeping, of schrijf een brief of e-mail aan de verkoper waarin je vermeld dat je het product wil terugbrengen. Na het versturen van deze brief of e-mail heb je nog 14 dagen de tijd om je aankoop te retourneren. De verkoper moet het aankoopbedrag binnen 14 dagen na het versturen van je modelformulier/brief/e-mail terugbetalen. Bewaar altijd een kopie van je retourmelding en het verzendbewijs. En vraag bij het postkantoor ook om een bewijs voor je retourzending.

Rechten van de verkoper

De verkoper mag het aankoopbedrag pas terugbetalen als jouw retour daadwerkelijk binnen is, of als je retourbewijs is ontvangen. Ook mag de verkoper je de kosten van de retourzending in rekening brengen, mits dit van tevoren aan je is doorgeven (anders hoef je deze kosten niet te betalen).

Uitzonderingen

Voor sommige producten geldt geen bedenktijd. Denk aan producten en diensten als eten, bloemen, sieraden, losse tijdschriften of kranten, reizen, catering, en spoedreparaties.

Ondeugdelijk product: dit kun je doen

Mankeert er iets aan je online aankoop of is deze onvolledig? Dan kun je het beste eerst de webverkoper contacteren in plaats van direct het product te retourneren. Je hebt namelijk recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Als je er niet uitkomt met de verkoper kun je een brief naar de webshop sturen. Helpt dit niet? Dan kun je ervoor kiezen om (a) niet te betalen, (b) de koopovereenkomst te ontbinden met een brief, of (c) het product door een ander bedrijf te laten repareren en de webwinkel hiervoor te laten betalen (je moet de webwinkel hier wel van tevoren over inlichten).