Hoe start je een eigen onderneming?

0
588

Iedere ondernemer die je vraagt of zij het aan zouden raden om zelf ook een onderneming te beginnen, zal volmondig ja zeggen. We weten natuurlijk allemaal dat er ontzettend veel verantwoordelijkheden bij het runnen van een eigen bedrijf komen kijken, maar er zijn zo veel voordelen van het hebben van een eigen onderneming. Denk bijvoorbeeld aan de vrijheid die je krijgt en elke keer weer opnieuw de uitdaging. En vergeet natuurlijk ook niet het financiële gemak dat je ervan zult ervaren. Denk je erover na om een eigen onderneming te starten, dan zijn er een aantal dingen waar je aan moet denken voordat je je inschrijft bij de Kamer Van Koophandel. Want een bedrijf stamp je niet zomaar uit de grond. De kans om succesvol te worden, wordt groter als je vooraf een sterk plan hebt uitgedacht of geschreven.

Een goed begin…

…is het halve werk. Dat betekent dat je eerst goed moet uitdenken wat voor bedrijf je gaat beginnen. Een van de belangrijkste tips die mede-ondernemers je zullen geven als je gaat beginnen, is dat je een kleine markt moet kiezen. Ben je bijvoorbeeld fotograaf, dan kun je ervoor kiezen om je te specialiseren in bijvoorbeeld portretfotografie of new born fotografie. Misschien zal je denken dat je zo niet alle kansen krijgt die je wilt hebben, maar op deze manier speel je een deel van de concurrentie al uit. Bedenk dus ten eerste waar écht jouw passie ligt, en kijk vervolgens ook of er markt voor is. Is er vrijwel geen vraag naar het product of de dienst die jij aan wil bieden, dan is de kans dat jouw bedrijf straks heel succesvol wordt al een stuk kleiner geworden.

Passie zorgt voor succes

Een ding wat belangrijk is als je ondernemer bent, is dat je echt een passie hebt voor jouw vak. Sommige mensen zijn online sterker, anderen zijn sterker door met hun handen te werken. Waar jouw passie ook ligt, je moet er wel voor zorgen dat je opdrachten binnen krijgt. Daarom is het belangrijk dat je de concurrentie in kaart brengt. Welk bedrag vragen andere organisaties voor het product of de dienst en wat bieden zij voor dat bedrag? Je maakt daarna een strategie. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om zelf de laagste prijs aan te bieden ten opzichte van je concurrentie. Dit lijkt in eerste instantie altijd het beste plan, maar dat is echt niet altijd waar. Je kan er ook voor kiezen om jezelf neer te zetten in het wat hogere segment en ook echt wat extra’s te bieden. Bedenk dus vooraf goed wat jouw strategie is.