Een bedrijf starten – Dingen die je moet weten

0
896

Het starten van een bedrijf is iets wat zorgvuldige planning, organisatie en vooral een goede administratie vereist. Het hebben van een goed inzicht in je administratie van het bedrijf kan het maken of breken. Daarom heb je een tool nodig die het managen van je bedrijf mogelijk maakt door inzicht in de financiën te hebben. Als de administratie een rommeltje is, falen de meeste bedrijven en verdwijnen ze uiteindelijk van het toneel.

Hoe moet je een goede administratie maken?

Een goede administratie maken is makkelijk met de juiste tools. Een factuur maken moet zo makkelijk zijn als een paar drukken op de knop. En zowel de facturen die je maakt als een offerte maken, het moet allemaal in een overzichtelijk scherm te zien zijn. Wat komt er binnen en wat gaat eruit? Daar moet je grip op hebben. Zeker wanneer je groeit met je bedrijf en misschien in het buitenland handel doet, dan moet je valuta en taal kunnen wisselen per factuur. Kan jouw huidige facturatieprogramma dit? Het antwoord is vaak nee. Zoek dus een tool voor je boekhouding die je actueel inzicht geeft en een koppeling heeft met de KvK om snel bedrijfsgegevens op te zoeken.

Een businessplan maken

Wanneer jij je bedrijf gaat starten is de eerste stap die moet worden gevolgd, het maken van een businessplan. Een businessplan is een analyse van de markt en wat het bedrijf binnen een bepaalde periode moet bereiken. Het is erg belangrijk voor alle bedrijven om winst te maken om te overleven. Daarom zal het maken van een businessplan helpen je doelen veel sneller te bereiken dan te beginnen en terwijl je bezig bent je koers te moeten bepalen. Jouw administratiesoftware kan laten zien of je nog op koers bent van je plan. 

Wat ga je doen?

Jij hebt een goed bedrijfsidee. Een bedrijfsidee moet bij mensen interesse en nieuwsgierigheid opwekken. Als jouw idee dit doet, moet je marktonderzoek doen om erachter te komen hoe het bedrijf het op de markt zal doen. Je kunt marktonderzoek doen via de diensten van een bedrijf, of je kunt het zelf doen. Je kan dit tegenwoordig zelf via sociale media redelijk goed doen. Maar vraag niet alleen je vrienden, bekijk ook wat vreemde mensen ervan vinden. Zodra je het marktonderzoek hebt uitgevoerd en een duidelijk idee hebt van hoe het bedrijf zal worden ingericht, is het tijd om een geschikte bedrijfsnaam te bedenken.

Je bedrijfsnaam is belangrijk

Er gaan verhalen rond dat “Amazon” de naam gekozen had omdat het met de letter “A” begon en dit hem bovenaan in bedrijfsregisters zou plaatsen. Inmiddels is de naam Amazon heel bekend. Het registreren van de bedrijfsnaam is een grote stap. Een bedrijfsnaam is erg belangrijk omdat de meeste mensen hierdoor een band krijgen met een bedrijf. Dus als ze op zoek zijn naar een bedrijf wil je dat ze:

  • Kunnen zien wat je doet.
  • Een gevoel bij je bedrijf krijgen.
  • De naam kunnen onthouden.

Als je die naam gevonden hebt, dan ben je er klaar voor. Je kan je bedrijf nu echt gaan starten!